Etnológia a mimoeurópske štúdiá, PhD. denné/ externé
Rada pre študijný program
Predseda RŠP: prof. PhDr. Leoš Šatava, CSC.
Členovia: prof. Mgr. Katarína Slobodová Nováková, PhD.
Doc. PhDr. Martin Priečko, PhD.
Mgr. Veronika Majdáková, zástupca študentov
Mgr. Alexandra Wysočanská, zástupca absolventov
Mgr. Radovan Sýkora, zástupca zamestnávateľov
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu
Prof. PhDr. Leoš Šatava, Csc.
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu
prof. PhDr. Leoš Šatava, Leoš, Csc., - profesor- leos.satava(zav.)ucm.sk
prof. PhDr. Ladislav Lenovský, PhD.- profesor – ladislav.lenovsky(zav.)ucm.sk
prof. Mgr. Katarína Slobodová Nováková, PhD.- profesor- katarina.novakova(zav.)ucm.sk
doc. PhDr. Martin Priečko, PhD. – docent – martin.priecko(zav.)ucm.sk
doc. PhDr. Marwan Al – Absi, Csc. – docent – marwan.al-absi(zav.)ucm.sk
Profil absolventa, ciele vzdelávania a uplatnenie absolventov daného študijného programu, s informáciami o:
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Absolvent doktorandského štúdia etnológie si rozšíri svoje vedomosti, schopnosti a zručnosti získané v bakalárskom a magisterskom stupni. Zároveň získa hlbšie znalosti v oblasti, na ktorú sa v tomto stupni štúdia špecializuje, pričom tieto bude vedieť dať do súvislostí a kontextov ako v čase tak i v priestore. V neposlednom rade získa väčšiu prax v písaní odborných, popularizačných a tiež i vedeckých textov. Absolvent bude na základne absolvovaných terénnych výskumov a nadobudnutých vedomostí prehlbovať svoju schopnosť porozumenia okolitému svetu, kritického myslenia a interpretácie kultúrnych prejavov. Bude taktiež vedieť účinnejšie komunikovať s ľuďmi a pracovať v medzinárodnom a kultúrne zmiešanom kolektíve. Rozšíri a prehĺbi tiež jazykové zručnosti nielen v materinskom, ale i anglickom jazyku, dokáže aplikovať svoje vedomosti v praxi (v práci i v živote) a prezentovať výsledky svojej práce. V neposlednom rade si prehĺbi svoje organizačné schopnosti a zručnosti. Absolvent má možnosť uplatniť sa v školstve ako takom, ale tiež v akademickej oblasti (vedecké pozície). Vhodnými sférami, kde môže nadobudnuté vedomosti, schopnosti a zručnosti i naďalej rozvíjať, sú tiež v muzeálne inštitúcie a neziskové organizácie (zamerané napr. na prácu s migrantmi). Keďže bude mať vedomosti o kultúrnej pestrosti sveta, jazykové kompetencie i schopnosť práce s ľuďmi, dokáže pracovať i v súkromnom sektore, napr. v cestovnom ruchu, či v širokej oblasti kultúrnych aktivít. Absolvent tohto odboru dokáže so svojimi vedomosťami o kultúrnej rozmanitosti sveta (všeobecný rozhľad) viac chápať a akceptovať iných, čo mu umožní napr. zlepšiť komunikáciu so svojím bližším i vzdialenejším okolím. Získa tiež prehľad v odbornej literatúre a schopnosť uvažovať v širších i užších súvislostiach a kontextoch. Posilní svoju schopnosť analytického a kritického myslenia, rozvinie svoju kreativitu a nadobudne prezentačné a organizačné zručnosti.
Absolvent študijného programu schopný vykonávať pracovné činnosti v rôznych oblastiach. Vhodnými sférami, kde môže nadobudnuté vedomosti, schopnosti a zručnosti i naďalej rozvíjať, sú muzeálne inštitúcie a neziskové organizácie (zamerané napr. na prácu s migrantmi). Keďže bude mať vedomosti o kultúrnej pestrosti sveta, jazykové kompetencie i schopnosť práce s ľuďmi, dokáže pracovať i v súkromnom sektore, napr. v cestovnom ruchu, či v širokej oblasti kultúrnych aktivít.
Profil absolventa a výstupy vzdelávania v kategóriach:
1. Vedomosti
Absolvent doktorandského štúdia etnológie si rozšíri vedomosti, schopnosti a zručnosti získané v predchádzajúcich stupňoch štúdia. Zároveň získa hlbšie znalosti v oblasti a v téme, na ktoré sa v tomto stupni štúdia špecializuje, pričom tieto bude vedieť dať do súvislostí ako v čase tak i v priestore.
2. Zručnosti
V neposlednom rade získa väčšiu prax v písaní odborných a popularizačných textov, ale predovšetkým sa naučí písať a pracovať na vedeckej úrovni. Absolvent bude na základne absolvovaných terénnych výskumov a nadobudnutých vedomostí prehlbovať svoju schopnosť porozumenia okolitému svetu, kritického myslenia a interpretácie kultúrnych prejavov. Bude taktiež vedieť účinnejšie komunikovať s ľuďmi a pracovať v medzinárodnom a kultúrne zmiešanom kolektive.
3. Profesijné kompetencie
Absolvent má možnosť uplatniť sa v akademickej sfére a v školstve, ale tiež v muzeálnych inštitúciách a v neziskových organizáciách (zameraných napr. na prácu s migrantmi). Keďže bude mať vedomosti o kultúrnej pestrosti sveta, jazykové kompetencie i schopnosť práce s ľuďmi, dokáže pracovať i v súkromnom sektore, napr. v turistickom ruchu.
4. Prenositeľné kompetencie
Rozšíri a prehĺbi tiež jazykové zručnosti nielen v materinskom, ale i anglickom jazyku a dokáže prezentovať výsledky svojej práce. Dokáže organizovať prácu individuálne i tímovo a písať projekty. Dokáže riadiť a manažovať výskumné projekty rôznych šturktúr a schém. b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený, a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov. akademický pracovník, múzejný pracovník, pracovník vládnych i mimovládnych organizáciách, pracovník v kultúrnych inštitúciách, pracovník v súkromnom sektore (napr. cestovný ruch).
Uplatniteľnosť absolventov bakalárskeho stupňa štúdia:
akademický pracovník, múzejný pracovník, pracovník vládnych i mimovládnych organizáciách, pracovník v kultúrnych inštitúciách, pracovník v súkromnom sektore (napr. cestovný ruch).
Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu:
Podľa výsledkov dotazníkového prieskumu študenti ŠP etnológia a mimoeurópske štúdiá boli spokojní s objemom a úrovňou vedomostí, ktoré im študijný program a zabezpečujúca katedra poskytla. Tieto vedomosti a nadobudnuté zručnosti im postačovali pre výkon povolania v odbore. Uplatniteľnosť absolventov závisí od ochoty absolventov zamestnať sa v odbore. Na základe výsledkov preskumu katedry takmer 50% pracuje momentálne v odbore, aj keď v prvých rokoch po skončení pôsobili aj mimo odbor, dôvodom bola najmä oneskorená generačná výmena v štátnych inštitúciách. Viacero absolventov PhD. štúdia sa upaltnilo v akademických a vedeckých inštitúciách na Slovensku.
Súbory na stiahnutie:
Infolisty k dennému doktorandskému štúdiu
Infolisty k externému doktorandskému štúdiu
Akreditovaný študijný odbor etnológia
Aktivity študentov PhD. štúdia
Mezinárodní Masarykova konference 2023, Brno (Česko). Mgr. Stanislav Gubančok s príspevkom Slovak and Lithuanian Shrovetide from Etholingustic Perspective. Mgr. Laura Vasiliauskaité s príspevkom The Lanugage That Never Became a Language, the People, Who Never Became a Nation. Case of Samogitia in Lithuania. Mgr. Barbora Sekerášová s príspevkom Jazyk a nárečie ako súčasť (etnickej) identity Goralov a Mgr. Michaela Grznárová s príspevkom Možnosti výskumu minoritnej kultúry v súčasnosti (na príklade Slovákov v Kanade - vo vybranej lokalite). Informácie o konferencii nájdete tu.
Konferencia Bridges in the Baltics 2022, Varšava (Poľsko). Mgr. Stanislav Gubančok s príspevkom Straw effigies Morena and More. Slovak and Lithuanian Spring Rituals in Comparative Perspectives. Program konferencie nájdete tu.
Konferencia Regional Languages in Education: from Literature to Literacy 2022, Rezekne (Lotyšsko). Mgr. Laura Vasiliauskaité s príspevkom Research Plan for Dissertation: Possibilities of Ethnical Emancipation Within a Regional Language in Samogitia, Latgale, and Voro-Seto.
Konferencia Borderlands, Minorities, Migration 2022, Varšava, Inštitút slavistických štúdií, Poľská akadémia vied. Mgr. Michaela Grznárová s príspevkom Slovaks in Canada - Opportunities Research of Their Culture and Identity at Present a Mgr. Lujza Mária Kovalčíková s príspevkom Ethnolinguistic Situation of the Hungarian Minority in Slovakia - Identity and Language (Comparative and Content Analysis). Správu z konferencie nájdete tu a zborník abstraktov tu.
Konferencia Paganism and its others 2022, Brno, Masarykova univerzita. Mgr. Stanislav Gubančok s príspevkom Christian Perception of Lithuanian Pagans in Medieval Sources. Program a abstrakty z konferencie nájdete tu.
Ogólnopolska konferencja naukowa „Mapa i terytorium. Kulturowe aspekty geografii i kartografii”, Wydział Humanistyczny AGH v Krakowie 2019, Krakov, Poľsko. Mgr. Pavol Krajčovič s príspevkom Settlements of the German Woodsmen – Huncokars at the territory of Povazsky Inovec.
Konferencia América Latina Hoy 2019, Praha, Česká republika. Mgr. Tereza Kopčíková s príspevkom El sentimiento del companerismo y solidaridad de los inmigrantes iberoamericanos en Bratislava.
Konferencia Nová sociálna edukácia človeka VIII. (Duchovné, antropologické, filozofické, psychologické a sociálne aspekty terapie, výchovy, vzdelávania a poradenstva dneška), Pravoslávna bohoslovecká fakulta Prešovskej univerzity 2019, Prešov. Mgr. Annamária Naddourová s príspevkom Svadobné obyčaje moslimskej spoločnosti a ich prispôsobenie prostrediu utečeneckého tábora v Grécku.
Konferencia Ethnology Without Borders VIII. 2019, Nitra. Mgr. Lucia Bistárová s príspevkom Social Representation of Facial Tattoo in Contemporary Maori Society.
Konferencia My a oni. Domáci a cizí v lidové tradici 2019, Uherské Hradiště, Česká republika. Mgr. Mária Sujová s príspevkom Borovička - Made in Slovakia.
Konferencia Marketing Identity: Offline is the New Online 2019, Smolenice. Mgr. Lukáš Kurajda s príspevkom Media and politics in current migration crisis in the EU – Slovakia.
Medzinárodná konferencia v Heidelbergu -viac informácií nájdete tu
Budovanie medzinárodných kontaktov - Tanzánia - viac informácií nájdete tu a tu
Mgr. Daniela Kušnierová, PhD. - Fenomén súčasného futbalového fanúšika v Trnave. Školiteľka: prof. Mgr. Katarína Slobodová Nováková, PhD.
Mgr. Veronika Michvocíková, PhD. - Formovanie národnej ideológie v edukačnom procese vysokých škôl. Školiteľka: doc. Mgr. Mariana Sirotová, PhD.
2017
Mgr. Barbora Bartová, PhD. - Jazyk jidiš ako súčasť identity u najstarších generácií príslušníkov židovskej menšiny na Slovensku. Školiteľ: prof. PhDr. Leoš Šatava, CSc.
Mgr. Emília Bihariová, PhD. - Education in a context of traditional herding life of semi-nomads Datoga in central Tanzania. Školiteľ: Dr. hab. Maciej Kurcz, prof.
Mgr. Taťána Součková, PhD. - Česká a Slovenská republika očima Ukrajinců: mentální obrazy a stereotypy spojené s prostorem střední Evropy. Školiteľka: prof. Mgr. Katarína Slobodová Nováková, PhD.
Mgr. Miriam Stašková, PhD. - Jazyk a konfesia ako determinanty etnickej identity Slovákov v Chorvátsku s súčasnosti. Školiteľ: prof. PhDr. Leoš Šatava, CSc.
2016Mgr. Adam Uhnák, PhD. - Mexické "pueblos mágicos". Analýza projektu prostredníctvom etnologického výskumu. Školiteľka: prof. Mgr. Katarína Slobodová Nováková, PhD.